Kort beskrivelse:
- Sortér og smid væk
- System i tingene
- Skrub og skur (Systematisk rengøring)
- Standardisér
- Selvdisciplin
Det er de fem nøglebegreber i 5S-metoden, som bygger på medarbejderinvolvering, og starter med et aktivitetsseminar. Orden og ryddelighed er temaet for indsatsen, men det overordnede sigte er ulykkesforebyggende. 5S er et tiltag, der stammer fra LEAN (samarbejde om løbende forbedringer), og er blandt de forskellige metoder i LEAN-værktøjskassen en af de mest medarbejder-nære og arbejdsmiljø-relevante.
5S består i sig selv af en række værktøjer, som understøtter indsatsen. Fx
- En kortlægning af niveau for orden og ryddelighed
- Et skema til beskrivelse af den aktuelle situation
- Et skema til forbedringer
- Et værktøj til at identificere konkrete udfordringer
- Kortlægning af informationsbehov
- Auditeringsskema
- Magnettavler med grundplaner og markeringer af kritiske steder på arbejdspladsen
Proces: Lederen tager initiativet i forhold til tiltaget, men det er en afgørende faktor at medarbejderne involveres helt fra starten, hvis det skal blive en succes. Lederen/ledelsen skal desuden være rollemodel gennem hele processen, hvis det skal lykkes. (Kilde: Lean Akaddem1et)
Erfaringer: Vejdirektoratet
Effekt: Medarbejderne oplever hurtig og synlig effekt, at arbejdsmiljø prioriteres, og at arbejdsopgaverne bliver nemmere at udføre.