Kort beskrivelse: Arbejdsmiljø-kultur opstår ikke kun i massekommunikation men også, når kommunikationen foregår 1-til-1. Den enkelte medarbejder føler sig set, hørt og forstået, hvis man som leder eller formand arbejder med en anerkendende tilgang. Det bidrager til at styrke selvværd og positiv selvopfattelse.
Proces: Anerkendende tilgang er beskrevet et utal af steder. Specielt når det drejer sig om kommunikationen og metoden 1-til-1 er det – som leder – vigtigt at øge sin opmærksomhed på de ting, som faktisk fungerer godt. Det giver nemlig også plads og ressourcer til at høre på det, som skal rettes op. Vigtigt er det også at være autentisk. Det betyder, at man som leder fortæller om det, der er vigtigt, og som betyder noget for én. Og endelig skal man være lyttende og nysgerrig i forhold til det, der betyder noget for den enkelte medarbejder. Hvis I bliver enige om, at der er noget, der skal rettes op, er det vigtigt, at lederen følger op på beslutningen.
Erfaringer: Både små og store virksomheder
Effekt: Giver en konstruktiv interesse i at forfølge de bedste sikkerhedsløsninger for både ledelse og medarbejdere.