Kort beskrivelse: Arbejdsgiveren har pligt til at sikre, at arbejdet planlægges og tilrettelægges, så det kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
Proces: Inden arbejdet påbegyndes, skal arbejdsgiver lave en risikovurdering ved planlægning af den konkrete opgave. Her skal det vurderes, om man fx har de rigtige hjælpemidler, værnemidler m.m., og om medarbejderne har modtaget den nødvendige oplæring og instruktion i, hvordan arbejdet udføres forsvarligt. Dette er særligt vigtigt hvis der gennemføres usædvanlige eller enkeltstående arbejdsopgaver, som virksomheden udfører en enkelt gang eller meget sjældent.
Husk når der risikovurderes at komme omkring alle relevante arbejdsmiljøemner, fx ulykker, kemi/støv, tunge løft, belastende arbejdsstillinger, støj og vibrationer og psykisk arbejdsmiljø.
Iværksæt de nødvendige tiltag inden arbejdet går i gang, så arbejdsmiljøet er forsvarligt. Hvis de tiltag som iværksættes, kræver en mere langsigtet løsning, kan dette fx indgå i virksomhedens APV- handlingsplan.
Risikovurdering af en arbejdsopgave kan med fordel foretages sammen med den eller de ansatte, som skal udføre opgaven. Resultatet af risikovurderingen kan indgå i instruktionen af de ansatte i, hvordan arbejdet skal udføres.
Hvis den ansatte bliver opmærksom på fejl eller mangler, som kan forringe sikkerheden eller sundheden, og som den ansatte ikke selv kan rette, skal det meddeles til et medlem af arbejdsmiljøorganisationen (AMO), arbejdsgiveren eller arbejdslederen.
Vær opmærksom på, at der er særlige krav til risikovurdering af fx særlig farligt arbejde og kemisk risikovurdering.
Erfaringer: Bruges bredt i bygge- og anlæg