Nudging

Kort beskrivelse: Nudging er det sidste lille puf, der kan få folk til at gøre det, som de allerede ved, og som er i overensstemmelse med god praksis. Nudging er altså ikke forandring. Det er konkrete og – oftest – fysiske tiltag, som giver medarbejderne lyst til at handle på den viden, de allerede har.

Proces:  Der er en række konkrete eksempler på nudging indenfor byggeriet. Det mest klassiske er opsætning af en portal ved udgang – eller – indgang til byggepladsen. Typisk vil der være en rød og en grøn passage markeret med et budskab om fx oprydning, værnemidler eller andet arbejdsmiljø-relevant. Og en opfordring om at gå igennem den åbning, som angiver, hvorvidt man har overholdt regler eller aftaler. Skilte, placeringer og gule streger kan også bruges til nudging.

Erfaringer: Adskillige virksomheder i byggefagene har brugt løsningen med portaler som indgang til byggepladsen for fx at minde om at bære hjelm og sikkerhedssko.

Effekt: Påvirker til omtanke og handling på baggrund af allerede erhvervet viden. Direkte adfærdsregulerende.

Fakta

Temaer: Kampagne

Anvendelse: Byggeplads og virksomhed

Link til yderligere uddybning (s 2):

Eller se evt.: