Relationel koordinering

Kort beskrivelse: Koordinering af arbejdsrelationer gennem fælles mål, delt viden og gensidig respekt, giver højere trivsel, bedre arbejdsmiljø, større effektivitet og forbedrer kvaliteten i ydelserne. Gennem hyppig, præcis og problemløsende kommunikation får man bedre mulighed for at opbygge gensidig respekt og nå fælles mål.

Proces:  Virksomheden vil typisk have brug for at konsultere eksterne konsulenter for at gennemføre et forløb med relationel koordinering. Processen falder ofte i tre dele, hvor der først foretages en kvalitativ analyse. Herefter arbejdes med udviklingen af de områder, hvor synergierne og samarbejdet står svagt i virksomheden. Og endelig laves der en dialogbaseret kortlægning af den relationelle koordinering.

Erfaringer: Relationel koordinering i praksis er beskrevet i pjecen ”Samarbejde om arbejdsmiljø på byggepladser” (Side 23) fra BFA BA. Her bruges sikkerhedsmødet til at tage hånd om den praktiske del af samarbejdet på et stort industribyggeri mellem flere forskellige faggrupper.

Effekt: Gør det muligt at få en fælles forståelse af arbejdsmiljømål, bedre dialog-kultur og gnidningsløst samarbejde om sikkerhed mellem forskellige faggrupper og virksomheder.

Fakta

Temaer: Kommunikation, Planlægning, ledelse

Anvendelse: Byggeplads

Link til yderligere uddybning: